Fra flad cirkel til en pyramide-stub?
Træn matematikord imens du folder!

Pædagogiske overvejelser:
Denne aktivitet er et godt eksempel på, hvordan du kan introducere og styrke elevernes forståelse af geometriske begreber og udvide deres ordforråd. Opfordr eleverne til først at observere og komme med forudsigelser om, hvad der sker ved hver fold. Derefter kan I sammen definere de relevante begreber.
Justér ordvalget, så det passer til elevernes alder og faglige niveau.
Foldevejledning: Fra Cirkel til Tetraeder.
1) Cirklen – Grundformen
Start med at klippe en cirkel ud.
Du kan bruge en passer eller en tallerken som skabelon for at få en regulær cirkel.
2) Diameter og Centrum – Find Midten
Fold cirklen præcist på midten. Den linje, der dannes, er en diameter, som deler cirklen i to halvcirkler.
Fold cirklen en gang til på midten, så du har to diametre der krydser hinanden.
3) Skæringspunktet er cirklens centrum
De to folders skæringspunkt er cirklens centrum.

4) Segment og Korde
Fold en del af cirkelbuen ind, så den rører ved centrum.
Dette danner et segment af cirklen og en korde (linjestykket langs den nye fold.
Pædagogisk note: Disse termer kan introduceres for ældre elever. For yngre børn kan man blot tale om at folde en del af kanten ind til midten.
5) Gentag Segment
Fold endnu et segment ind til centrum. Prøv at lave den nye fold, så den rammer den forrige fold på cirkelbuen. Undgå at folde henover den første fold.
Pædagogisk note: Vigtigt at pointere at de to folder ikke må være oveni hinanden, men skal ligge ved siden af hinanden.

6) Tredje Segment – Fuldend Trekanten
Gentag processen en tredje gang. Ideelt set skal de tre foldede segmenter mødes præcist i centrum.
7) Ligebenet Trekant – En Ny Form
De tre foldede segmenter danner en ligesidet trekant i midten af cirklen.
Pædagogisk note: Lad børnene undersøge og bekræfte, at trekanten er ligesidet ved at sammenligne siderne med hinanden..
8) Midtpunkter – Forberedelse til Næste Fold
Fold nu et af trekantens hjørner hen til et andet hjørne og lav et knib på midten af siden.
Dette markerer midtpunktet af trekantens siden.
Gentag for de to andre sider.

9) Trapez – Første Lag af Foldning
Fold et af trekantens hjørner ind til midtpunktet på den modsatte side. Dette danner en trapez.
Pædagogisk note: Diskuter trapezens egenskaber (sider, tre små ligesidede trekanter) og forholdet til den oprindelige trekant.

10 ) Rhombus – Andet og Tredje Lag
Fold et andet hjørne ind ind over det første.
Nu dannes en rombe (et parallelogram med fire lige lange sider).
Fold derefter det sidste hjørne ind. Så har vi en trekant, der er 1/4 af den store fra før.

11) Tetraeder – En 3D-Form
Når alle tre trekanter er foldet ind, kan du slippe dem og folde dem op så deres hjørner mødes. Derved dannes en pyramide, (også kaldet en tetraeder). Det er en rummelig form med fire ligesidede trekantede flader.
Pædagogisk note: Introducer begreberne flader, kanter og hjørner.
12) Åbn Igen – Tilbage til 2D
Åbn tetraederen forsigtigt, så den igen er flad.

13) Heksagon – Alternativ Foldning
Fold nu hvert af de tre hjørner af den store ligesidede trekant ind, så de rører ved cirklens centrum.
14) Regulær Heksagon
Så dannes der en regulær heksagon - en sekskant med lige lange sider og lige store vinkler.
Pædagogisk note: Observer, at heksagonen består af seks små trekanter.

15) Tetraeder-stub – En 3D-Æske
Fold de små trekanter der stikker op fra heksagonen, ind over hinanden og saml formen for at danne en tetraeder-stub. Den kan også kaldes for en pyramide-stub, eller sjældent for en trunkeret tetraeder.
Pædagogisk note: Denne form kan bruges som en lille æske og har både trekantede og trapezformede flader.
