Gør geometrien konkret
Og styrk den rumlige forståelse, logiske tænkning og problemløsningsevner.
5 praktiske tips til at bringe origami til live i matematikundervisningen:
1) Omtal origami som et matematisk værktøj.
2) Guid eleverne og stil spørgsmål undervejs. Det handler om at tage noget intuitivt og gøre det eksplicit.
3) Vær opmærksom på de spørgsmål, eleverne stiller.
4) Fejr kreativitet og udholdenhed. Det kan være udfordrende og kræver tålmodighed og præcision,
samt en villighed til at starte forfra, når tingene ikke går som planlagt.
5) Det er vigtigt at anerkende elevernes indsats fra start, og opmuntre dem til at fortsætte med at prøve.

"Det er noget andet, at sidde med det i hænderne"
Med origami bliver geometri håndgribelig. Sider, vinkler og arealer foldes frem foran øjnene, og abstrakte begreber bliver lette at forstå.
Foldelinjer og kryds repræsenterer geometriske elementer visuelt. Desuden illustrerer origami brøker og forhold, hvilket gør abstrakte idéer lettere at forstå.
Geometri
- Gennem origami får eleverne en håndgribelig forståelse af geometriske elementer som sider, vinkler og arealer. De kan bruge matematiske formler til at beskrive figurerne og dermed se det matematiske i deres skabelsesproces
Rumlig Forståelse
- Når elever folder og former papir, skærpes den rumlige forståelse. Eleverne lærer at se, hvordan papiret ændrer sig med hver foldning, og hvordan former forholder sig til hinanden i 2D og 3D. Hver foldning er en rejse i rumlig forståelse. Eleverne træner evnen til at forestille sig, hvordan papiret ændrer sig, og udvikler deres evne til at se mønstre og transformationer.
Symmetri- og mønster-genkendelse
- Symmetri opstår, når en figur kan deles i identiske dele, der spejler hinanden. Origami er en sjov måde at udforske symmetri som spejl- og rotationssymmetri. Elever lærer at genkende mønstre og skabe smukke, symmetriske former gennem papirfoldning.
Logisk tænkning
- Origami er en træning i logik. Hvert fold kræver, at man tænker trin for trin, planlægger sine handlinger, og analyserer resultatet – det styrker problemløsningsevnerne.
Transformation
- Med origami oplever eleverne transformationer gennem foldning og lærer om translation, rotation og spejling.
Konstruktion
- Processen med at skabe geometriske former eller figurer ved hjælp af simple værktøjer som papir og hænder. Origami er i sig selv en form for geometrisk konstruktion, hvor præcision og omhyggelighed er vigtigt.
Modellering
- En repræsentation af en idé, genstand eller proces. Origami-modeller kan bruges til at visualisere matematiske koncepter og give en konkret representation af geometriske ideer.



Styrket finmotorik
- Origami i undervisningen kan forbedre finmotorikken gennem den præcision og omhyggelighed, der kræves ved foldning af papiret. Eleverne træner deres hånd-øje koordination og udvikler fingerfærdighed, når de skaber geometriske former eller figurer ved hjælp af simple værktøjer - en praktisk og taktil oplevelse, der engagerer eleverne fysisk og mentalt.

Brøker
- Origami er en fantastisk metode til visuelt at illustrere brøker og forhold. Når et stykke papir foldes i lige store dele, får eleverne en tydelig forståelse af, hvordan en helhed kan opdeles i halve, fjerdedele, ottendedele osv. Dette gør det nemmere at forstå brøkers funktion og deres indbyrdes sammenhæng. Ved at eksperimentere med forskellige foldeteknikker kan eleverne også få en visuel fremstilling af forhold som eksempelvis 1:2 eller 1:4, hvilket gør abstrakte begreber mere konkrete og håndgribelige.

Fremmer koncentration og præcision
Undersøgelser viser, at origami forbedrer den rumlige forståelse og gør eleverne mere motiverede i matematik.
En anden undersøgelse fremhævede, at origami kan øge elevernes motivation og engagement i matematikundervisningen, fordi det kombinerer leg og læring på en meningsfuld måde211.